تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد
2 لازمه اصلی برای پرجاذبه سازی منبر توسط وعاظ
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به افزایش سطح آگاهیهای عموم مردم از جمله نوجوانان و جوانان، مطالعه گسترده و عمیق و مخاطب شناسی را لازمه پرجاذبه سازی منبر خواند. به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین مروی در دیدار جمعی از خطبای حرم مطهر و مشهد مقدس که در تالار ولایت بارگاه قدس رضوی انجام شد، به رنجها، سختیها و مصائبی که در طول تاریخ علمای دین برای حفظ اصل اسلام و دفاع از کیان تشیع متحمل شدند، اشاره و بیان کرد: برای حفظ و گردآوری معارف ائمه اطهار(ع)، علمای بزرگی جان خود را نثار کردند، خون دل خوردند و سختی کشیدند؛ بزرگان معظمی طی قرون متمادی با پایمردی، مجاهدت، ازخودگذشتگی و ایثار، تشیع را از استیلای طواغیت حفظ کردند تا معارف بلند اهل بیت(ع) را به دست ما برسانند، از این رو مبلغان به ویژه طلاب جوان باید بدانند وارث چه میراث ارزشمندی هستند و قدردان آن باشند. تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که منبر از مهمترین و اثرگذارترین روشهای تبلیغ دین است، ابراز کرد: منبر و وعظ از گذشته تاکنون مورد استفاده علمای اسلام برای تبلیغ دین، ارشاد و راهنمایی مردم بوده است و امروز نیز هیچ طریقی بهتر از منبر برای رساندن معارف دین به مردم وجود ندارد؛ منبر همانند گذشته از کارایی بیرقیبی برخوردار است و باید برای تقویت آن کوشید. وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به اهمیت منبر، اظهار کرد: منبر را نباید دست کم و کوچک دید؛ شأن منبر و منبری، خطبه و خطیب بسیار بالاست؛ منبر قداست دارد چون جایگاه پیامبر(ص) است اما این که مورد اقبال مردم واقع شود به دست خطیب آن است. حجت الاسلام والمسلمین مروی خطابه را از دشوارترین و پرمسئولیتترین روشهای تبلیغ دین خواند و گفت: پرجاذبه کردن منبرها و استفاده مناسب از فرصت معنوی آن نیازمند مطالعه گسترده و عمیق، برنامهریزی و مخاطبشناسی وعاظ است. وی امیدواری، عمل جهادی و مقاومت در برابر سختیها را از جمله ویژگیهای روحانیون اسلام در طول تاریخ خواند و با تأکید بر این که نباید در منبرها از قرآن غفلت شود، ابراز کرد: بیان کلام وحی در منابر موجب نورانیت و جذب مخاطب میشود. تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که منبر و خطابه نباید دست پایین گرفته شود بلکه باید متناسب با تحولات و اقتضائات زمان از آن بهره برد، گفت: ضمن صیانت از جایگاه منبر، در جهت استفاده از ابزارهای نوین و پویایی و به روز کردن روشهای تبلیغ نیز باید اقدام کرد، روشهای مختلف تبلیغ در جایگاه خود مهم و با اهمیت هستند و هیچ کدام را نمیتوان جایگزین دیگری کرد.