سال هاست که نفس های کلان شهر مشهد خسته از مازوت سوزی نیروگاه توس شده است. حمله بی رحمانه ریزگردها به هوای مشهد و آلایندگی منابع متحرک کم نبود که حالا مسئولان لابهلای مصوبه هایشان بی اعتنا به مطالبه جدی رسانه ها و مردم مشهد، هم چنان مازوت را به خورد نفس های مشهد می دهند. این بی مهری دولت به مشهد تا جایی است که روز چهارشنبه در کارگروه ملی آلودگی هوا از سوی رئیس جمهور دستور توقف برای مازوت سوزی در شهرهای اصفهان، کرج و اراک صادر شده است، اما آن طور که معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار میکند نیروگاه توس مشهد همچنان در حال مصرف سوخت مازوت است؛ آن هم تقریبا به طور کامل! همه اینها در حالی است که دیسپاچینگ های برق و گاز وضعیت مازوت سوزی نیروگاه توس را مثل توپی به زمین یکدیگر می اندازند و آنطور که معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره وضعیت مازوت سوزی نیروگاه توس اظهار می کند: «ما بین این دو سازمان گیر کردیم که هر دو قبل از این مصوبه عالی، این مسئله را به یکدیگر احاله می دادند.»
صدور 2 مصوبه برای تهران و مشهد در کارگروه ملی آلودگی هوا
مهدی یزدانجو، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به این سوال که چرا دستوری مبنی بر توقف مازوت سوزی برای شهر مشهد صادر نشده است، بیان می کند: روز چهارشنبه هفته گذشته کارگروه ملی آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که بر اساس سیاهه انتشار کلانشهرها تصمیماتی اتخاذ شد. وی می افزاید: سیاهه انتشار مشهد در سال 1396 تا سال 1398 پایه گزاری شد؛ در این سیاهه درصد آلایندگی منابع متحرک بیشتر از منابع ثابت در نظر گرفته شده بود؛ یعنی 64 درصد سهم منابع متحرک و 36 درصد منابع ثابت. در کلان شهرهایی مثل اراک، اصفهان و کرج منابع ثابت آلایندگی بیشتر بوده است. بر همین اساس تصمیم بر این شد که مازوت سوزی را در این سه شهر متوقف کنند و چون درصد منابع ثابت آلایندگی برای مشهد و تهران کمتر بود، دو مصوبه خوب هم برای مشهد و تهران در نظر گرفتند. یزدانجو درباره جزییات این دو مصوبه می گوید: یکی از مصوبه ها بر این اساس بود که اسقاط وسایل نقلیه به خصوص موتورسیکلت ها را تسریع بدهند. بر همین اساس قرار شد ظرف یک ماه سازمان های صمت، پلیس راهور، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی برنامه و بودجه برنامه خود را به کارگروه ملی بابت افزایش سقف اسقاط وسایل نقلیه در مشهد و تهران ارائه بدهند. در مصوبه دوم برای تهران و مشهد، وزارت کشور و شهرداری ظرف دو هفته معاینه فنی، کاهش آلایندگی وسایل نقلیه عمومی و... را داشته باشند. وی خاطرنشان می کند: بنابراین مشهد در مصوبات در نظر گرفته شد، اما در بحث توقف مازوت سوزی خیر.
درخواست اداره کل محیط زیست استان از رئیس حفاظت محیط زیست کشور برای توقف مازوت سوزی در مشهد
یزدانجو در پاسخ به چگونگی پیگیری ها برای جلوگیری از سوخت مازوت در مشهد بیان می کند: ما سریع روز پنج شنبه نامه ای تهیه کردیم و از خانم انصاری درخواست کردیم که این مطالبه برحق همشهریان ما را در نظر بگیرند و مازوت سوزی در نیروگاه توس مشهد هم متوقف شود. همچنین سعی خواهیم کرد که در به روزرسانی سیاهه مشهد اگر امکانش باشد نقش نیروگاه ها را هم به صورت علمی بررسی مجدد کنیم که اگر درصد آن مانند شهرهای دیگر بالاست، بتوانیم نقش آن را هم پررنگ کنیم تا بتوانیم برای آن نیز مصوبه ی خاص دریافت کنیم. وی تاکید کرد: پیگیری هایمان را در این راستا قطعا خواهیم داشت. برای به روزرسانی لیست سیاهه نیز دانشگاه فردوسی به عنوان مشاور طرح انتخاب شده و شهرداری مشهد کارهای آن را انجام می دهد و سعی می کنیم تا آخر سال آماده شود.
نیروگاه توس کامل مازوت می سوزاند
یزدانجو در پاسخ به این سوال که آیا نیروگاه توس مازوت می سوازند یا خیر؟ بیان می کند: طبق آماری که داریم بر اساس مصوبات کشوری این نیروگاه کامل مازوت می سوزاند یعنی درصدی که گاز می سوزانند بسیار اندک است. وی در پاسخ به این سوال که پیگیری شما برای توقف مازوت سوزی نیروگاه توس چه بوده است؟ میگوید: مصوبه کشوری دارند وگرنه قبل از آن، نیروگاه توس جزو صنایع آلاینده بود و حتی به مراجع قضایی معرفی کردیم، اما چون مصوبه کشوری را دارند، ورودی نداریم.
وضعیت مازوت سوزی نیروگاه توس و پاسکاری آن بین دیسپاچینگ گاز و برق
یزدانجو در پاسخ به این سوال که نیروگاه توس از چه زمانی مازوت میسوزاند، بیان می کند: از ابتدای سال جسته و گریخته مازوت می سوزاند؛ چه قبل از مصوبه کشوری و چه بعد از مصوبه کشوری. وی می افزاید: البته نیروگاه توس در این قضیه مقصر نیست چون ما یک بحث دیسپاچینگ ملی گاز و دیسپاچینگ ملی غرب را داریم. دیسپاچینگ گاز دستور مصرف گاز نیروگاه ها و دیسپاچینگ برق دستور مصرف سوخت نیروگاه ها را می دهد. ما بین این دو سازمان گیر کردیم که هر دو قبل از این مصوبه عالی، این مسئله ر ا به یکدیگر احاله می دادند. دیسپاچینگ گاز اعلام می کرد ما سوخت کامل را در اختیار نیروگاه قرار می دهیم و دیسپاچینگ برق نیز عنوان می کرد من در نیروگاه هایم بر اساس صلاحدید توزیع می کنم. بنابراین شاید نیروگاه مقصر اصلی نیست و بحث دیسپاچینگ است. ما خیلی این موضوع را پیگیری ملی کردیم، اما چون ناترازی برق را داریم و از آن طرف هم محدودیت تولید و مصرف گاز را داریم، کمی در تنگنا هستیم. واقعیت این است که به صورت ملی تصمیم گیری شده است.
مسئولان کشوری پاسخگو نبودند
روز گذشته با وجود تماس های متعدد خبرنگار خراسان و ارسال پیامک به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دستیار اجتماعی رئیسجمهور، هیچ یک پاسخگو نبودند. پس از آن با مدیر روابط عمومی وزارت کشور تماس گرفتیم و از وی خواستار پیگیری این موضوع شدیم، اما این مقام مسئول نیز به تماس های ما دیگر پاسخی نداد.