printlogo


مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی:
کتاب سازان، آفت سال‌های اخیر صنعت نشر هستند


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: کتاب سازان، آثار پرفروش ناشران را با تغییراتی در متن، نام مترجم و طرح جلد با همان عنوان یا عناوین مشابه منتشر کرده و توسط کتاب‌فروشان سیار و دست‌فروشان در متروها و فرودگاه ها یا کنار گذرها با تخفیفات عجیب به فروش می‌رسانند.به گزارش ایرنا، محمد حسین زاده در نشست «نوآوری در نشر و چالش های میراث مکتوب» در مشهد افزود: در این خصوص اعتراضات زیادی از سوی ناشران استان گزارش شده است و اعتراضات که بیشتر باشد برخورد ما نیز برای حل این معضل محکم‌تر و با پیگیری بیشتری خواهد بود.وی اضافه کرد: اقتصاد نشر و تولید و فروش کتاب در ایران وضعیت بسامانی ندارد، می توان با ورود جدی به عرصه نوآوری و خلاقیت و حمایت های دولت و نهادهای فرهنگی از این مهم جانی تازه به کالبد اقتصاد نشر و کتاب داد.مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اگر در حوزه نوآوری در نشر، توزیع و ترویج کتاب، برنامه نو و خلاقانه ای مناسب با نیازها و فناوریهای روز نداشته باشیم به طور قطع دچار چالش می شویم.حسین‌زاده اضافه کرد: وقتی در حوزه توزیع و ترویج، عملکرد خوبی داشته باشیم، به همان اندازه در حوزه نشر کتاب به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید.وی اظهار کرد: از اصلاح قوانین و فرصتی که در اختیار نمایندگان مجلس است غافل هستیم در حالی که در مشهد چند نماینده شاخص در مجلس شورای اسلامی داریم که می‌توانند بر قوانین اثرگذار باشند، باید نیاز را احصا کنیم و با این نمایندگان جلسه بگذاریم و قانع‌شان کنیم که درباره طرح ها در مجلس قوانین را اصلاح کنند.
نوآوری در حوزه‌های فرهنگی مورد غفلت واقع شده است
همچنین در این مراسم مدیرکل خلاقیت‌ونوآوری شهری مشهد گفت: یکی از موضوعات حوزه نوآوری که مغفول مانده، نوآوری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است، ما در حوزه نوآوری‌های فرهنگی و اجتماعی کار زیادی انجام نداده‌ایم.
رحمان میرزاییان با اشاره به این که ناشران مشکلات فراوانی دارند که می‌تواند از طریق نوآوری نیز مرتفع شود، بیان کرد: ما همواره از خلاقیت در این حوزه دور بوده‌ایم و باید نشر را با ۲ حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و برگزاری جلسات چالش معکوس پیوند داد، زیرا این شرکت‌ها می‌توانند ایده‌های جدید را به حوزه نشر منتقل و به وضعیت بازار نشر نیز کمک کنند. همچنین برگزاری این جلسات می‌تواند باعث شود تا ناشران مشکلات‌شان را مطرح و جوانان خلاق ایده‌های خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهند.
میرزاییان با اشاره به ضرورت داشتن بوم‌های کسب‌وکار افزود: ما ناشران با سابقه کار زیاد سراغ داریم، اما آیا توانسته‌اند خود را با اقتصاد دیجیتال منطبق کنند. امروز امکانات کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری شهری در اختیار ناشران است و امیدوارم ناشران برنامه‌ها و جلسات متعددی را در این مکان داشته باشند تا منجربه بهبود کسب‌وکارشان شود.
باید از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بهره برد
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: باید از فضای مجازی به عنوان یک فرصت در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بهره ببریم و نباید به آن نگاه رقیبانه داشته‌باشیم.
مجتبی محمودی مهماندوست بیان کرد: ما در حوزه تمدن و دفاع از کیان کشور امروز به این نوآوری‌ها نیاز داریم، چراکه باید به زبان بین‌الملل مفاهیم مدنظرمان را منتقل کنیم و تنها نباید فضای مجازی را رقیب خود بدانیم. بنابراین رویکرد کامل این است که از بستر فضای مجازی برای ترویج کتاب بهره ببریم، زیرا در حال حاضر ما بلاگر و اینفلوئنسر کتاب داریم که بسیار خوب عمل می‌کنند.
اگر آموزش مبتنی بر مفهوم نباشد، ناشران باید سیر قهقرایی را طی کنند
در ادامه مهدی نصیرزاده، مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران خراسان رضوی گفت: اگر قرار است نشر به عنوان یک فعالیت انسان‌ساز باقی بماند، باید روی ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تلاش کنیم.وی در خصوص اهمیت آموزش مبتنی بر مفهوم برای ارتقای صنعت نشر، عنوان کرد: نظام آموزشی ما باید به درستی وارد عرصه کتاب‌خوانی شود و آموزش کتاب‌خوانی و فرهنگ کتاب‌خوانی را آموزش دهد. آموزش ما باید مبتنی بر «مفهوم» باشد و تا زمانی که این مهم اتفاق نیفتد، ما ناشران باید سیر قهقرایی را طی کنیم. اگر گرانی روی خرید نکردن مردم تاثیری داشت این همه در سال‌های اخیر در مشهد رستوران‌های پر زرق و برق افتتاح نمی‌شدند. بنابراین کتاب نسبت به بقیه اقلام آن قدرها هم گران نشده است.